Direct naar de inhoud.

Onze werkwijze

Lettergrootte: AAA

Onze werkwijze

Iedere inwoner van Aa en Hunze is welkom bij Attenta.  U kunt contact met ons opnemen door te bellen of te mailen. In Gasselternijveen zijn er elke vrijdag inloopspreekuren van 9 – 12 uur.
In Rolde zijn er elke donderdag van 10 -12 uur inloopspreekuren (behalve in de maanden juli en augustus).

Uw gesprek met ons

Onze medewerkers zijn deskundig en geven u graag informatie en advies. Zij denken mee en gaan samen met u op zoek naar een oplossing voor u. Ze kijken naar uw situatie en luisteren goed naar uw wensen en behoeften.

Onze medewerker bespreekt met u wat u zelf nog kunt en of er mensen in uw omgeving zijn die kunnen helpen. Er is veel hulpaanbod in de gemeente Aa en Hunze waar u gebruik van kunt maken. Soms bent u daarmee geholpen. Voor deze hulp is geen onderzoek of verwijzing nodig.

Als in het gesprek blijkt dat u een voorziening uit de Wmo of Jeugdwet nodig heeft, dan regelen wij een verwijzing voor u. Dan krijgt u hulp van een zorgaanbieder met wie de gemeente Aa en Hunze afspraken heeft. Als u de zorg zelf wilt inkopen, kunt u kijken of een persoonsgebonden budget iets voor u is.

Bij u thuis

Het gesprek met één van onze medewerkers is bij u thuis. Als u liever op een andere plek afspreekt, kunt u dat aangeven bij het maken van de afspraak. Het eerste gesprek duurt ongeveer een uur. Als er meer gesprekken nodig zijn, maakt u daar afspraken over met de medewerker.

Iemand bij het gesprek

U mag altijd iemand uit uw omgeving vragen om bij het gesprek aanwezig te zijn. Iemand die u vertrouwt en uw situatie goed kent. Bijvoorbeeld een familielid, kennis of mantelzorger. Deze persoon kan u misschien ook helpen bij vervolgstappen die u gaat zetten.

Cliëntondersteuner

U kunt gratis gebruik maken van een cliëntondersteuner om bij uw gesprek met de medewerker van Attenta aanwezig te zijn. Deze helpt uw vraag duidelijk te krijgen en keuzes te maken.

Vast contactpersoon

Ons uitgangspunt is dat één van onze medewerkers uw vaste contactpersoon is. Dat vinden we belangrijk want we willen  voorkomen dat u steeds uw verhaal opnieuw moet doen. Als uw vaste contactpersoon met vakantie is of ziek is, kan het zijn dat u in die periode te maken krijgt met een andere medewerker.  We vragen uw begrip hiervoor. 

Na het gesprek

Misschien bent u met één gesprek al goed geholpen. Soms is er meer nodig. Dan maakt u samen met onze medewerker een plan. Wij noemen dit ‘Samen-1-plan’. Hierin staat welke hulp u nodig heeft en wie u daarbij helpt.

© ATTENTA - SOCIAAL TEAM AA EN HUNZE